Huisartsenpraktijk Waspik
Wilhelminastraat 4a 5165 TJ
WASPIK
Spoed toets 1

Terug naar overzicht

Bereikbaarheid huisartsenpost

De consumentenbond heeft een landelijk onderzoek gedaan naar de telefonische bereikbaarheid van de huisartsenposten. Men heeft hiervoor steeds 20 keer de niet-spoedlijn van de betreffende huisartsenpost gebeld. De belangrijkste bevindingen uit dat landelijke onderzoek waren als volgt:

  • 38 van de 40 huisartsenposten zijn er niet in geslaagd alle 20 telefoontjes binnen 2 minuten te beantwoorden
  • bij 13 huisartsenposten duurde het wachten bij meer dan 50% van de telefoontjes langer dan 2 minuten
  • bij 8% van alle telefoontjes duurde de wachttijd langer dan 10 minuten
  • 10 keer verbrak de huisartsenpost zelf de verbinding

Huisartsenpost Midden-Brabant, waar onze praktijk ook bij aangesloten is, scoorde hierbij in de middenmoot. De ‘richtlijn’ geeft aan dat 75% van de telefoontjes binnen 2 minuten beantwoord moet worden. Redenen dat dit soms niet behaald wordt zijn het toegenomen aantal telefoontjes en de toegenomen complexiteit van de telefoongesprekken.

Ons inziens kunt u als patient ook mewerken om de bereikbaarheid van de huisartsenpost te verbeteren voor dat waarvoor ze bedoeld is, namelijk het bieden van spoedeisende zorg, door te bellen als het nodig is en te wachten op de eigen huisarts als dat kan en verantwoord is.

 

Wanneer u de huisartsenpost moet bellen:

(in het weekend of door-de-week tussen 17:00 en 08:00 uur)

  • als u een spoedeisend/levensbedreigend probleem heeft
  • als u een zorgvraag heeft die, om medische/gezondheidsredenen, niet tot de volgende dag of tot na het weekend kan wachten

Uw eigen huisarts kent u het beste en is daarom, zo mogelijk, de best aangewezen persoon om uw gezondheidsprobleem te beoordelen in de totale context van uw persoonlijke situatie.

 

Publicatiedatum: 07-07-2021